Friday, April 30, 2010

Alah Bisa Tegal Biasa

Tiap-tiap malam dalam dua atau tiga kali aku terpaksa bangun. Buat susu untuk Luqman ni. Masa awal-awal hari tu memang agak mencabar juga rasanya. Walaupun aku agak biasa berjaga malam tapi rupa-rupanya berjaga untuk menjaga anak ni tak sama dengan berjaga malam macam sebelum ini.

Jadinya setiap hari mesti aku kena qada tidur balik di siang hari. Kalau tak memang dah macam zombie. Emosi pun mudah terganggu bila tak cukup tidur ni. Rasa macam nak marah orang pun ada. Tapi bila dah masuk beberapa bulan dan bangun di tengah-tengah malam telah menjadi rutin semuanya kembali macam normal.

Gambar diambil oleh Mrs. Isteri pada satu malam. Luqman tengah menangis dan kebetulan Mrs. Isteri di bilik mandi. Bila dia keluar saja dua-dua beranak dah terbungkang macam ni.

Itulah orang kata kan, alah bisa tegal biasa. Bila dah selalu dok buat macam tu, perkara tu dah jadi biasalah dan tak rasa sukar. Sekarang ni memang langsung tak ada masalah. Walaupun tidur aku dah tak macam dulu-dulu tapi aku dah boleh sesuaikan dengan keadaan ni. Sekarang kalau wifey aku panggil pun aku dah terjaga dan terus bangun. Dulu memang agak susah nak bangun tengah-tengah malam nak buat susu Luqman tu. Tuhan saja nak tau.

Biasalah adat menjadi ayah atau ibu ni. Banyak perngorbanannya. Barulah aku tau macam mana mak dan ayah aku dulu tu dok menjaga aku ni. Bukan senang rupanya nak menjaga dari kecik sampailah besar panjang ni. Mudah-mudahan aku boleh menjadi seorang ayah yang mithali untuk Luqman dan adik-adiknya (belum set la lagi bila. Hahahaha) nanti. Baba love you Luqman.



blog comments powered by Disqus
Related Posts with Thumbnails